Jag som polis eller agent på CSI?



Halloo! Jag sitter just nu, och har gjort ett tag nu, och kollat på olika högskoleutbildningar. Jag tror det kommer bli Ekonomi och IT på något sätt, eller kanske Ekonomi och Logistik.. Hmm. Jag (eller mina föräldrar..) mailade Tullverket för att kolla upp vad för utbildningar man måste ha för att söka in och jobba där. De svarade att man måste ha Akademisk examen i Juridik, Ekonomi eller Samhällsvetenskap.

Vad är Akademisk examen egentligen?
Är det samma som Kandidatexamen? För de utbildningar jag tittar på har typ bara Kandidatexamen, men för tullen krävs ju Akademisk examen, är de samma sak eller? Ibland förstår jag inte varför det är så svårt att hitta sånt här på internet.. Men men, tänkte dra till SYO imorn i skolan när David börjar sina lektioner. Har skrivit upp några frågor och sånt som jag har kommit på.

Vad ska ni söka in på för Högskoler/Universitet/KY-utbildningar, etc? Ska ni ta ett år utan plugg och jobba istället eller pluggar ni vidare direkt? Jag vill plugga vidare direkt.. Känns bara så onödigt att ta ett sabbatsår. Av flera anledningar!
1) 1991-kullen är så mycket större än 1990-kullen! Vilket leder till ännu fler man måste tävla mot om en plats på högskola.
2) Man kanske vänjer sig vid att jobba, och då inte orkar börja plugga igen.
3) Skönt att ha pluggat klart allt och skaffat ett jobb så fort som möjligt, sen börjar ju livet! Flytta hemifrån, ha ett fast jobb, egna pengar (inte bara ett litet extrajobb..), resa, göra vad man vill!
4) Man kan lättare bo hemma under tiden man pluggar, vilket gör att man slipper betala för eget boende sen när man väl tänker plugga. Man slipper alltså ta massa studielån och sånt skit som man måste betala tillbaka sen!

Jag skulle kunna komma på hundra anledningar om varför jag tycker man ska plugga vidare direkt och få det gjort direkt istället för att jobba ett eller två år emellan. Men men, alla gör som de själva känner för! Men jag tänker definitivt plugga vidare direkt! Sen när alla andra tänker börja plugga för att kunna få jobbet man drömmer om så är jag färdíg redan, najs!

Åter till Tullen då, vad tycker ni? Låter det bra? Typ inom Brottsbekämpning, hur coolt låter inte det?! Yrken de ger exempel på på hemsidan är exempelvis Analytiker, Brottsutredare, Hundförare, Laborant, Spanare eller Tullinspektör. Jag tycker det låter jätteintressant iallafall! Jag tänkte ju först söka till Polishögskolan för att sedan vidareutbilda mig inom Kriminalteknik, typ CSI på tv ;) Haha!

Nej, men jag ska definitivt fundera vidare på det här och gå till SYO imorn (om det är ledigt..). Men då måste jag ju som sagt först plugga 2-3 år på Universitet eller Högskola inom Ekonomi eller Samhällsvetenskap. Men jag har hittat en jättebra utbildning verkar det som. Antingen 'Ekonomi och IT' eller 'Logistik och Ekonomi'. Logistik handlar typ om handel över landsgränserna osv. Det borde väl passa om man ska jobba inom tullen? Annars har jag ett ganska stort intresse för att arbeta med datorer. Så båda utbildningarna borde passa mig.

Vad ska ni söka in på? Eller ska ni ta ett år från skolan och jobba eller liknande?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0