Daffodils

Vad kan man säga om en dikt? Hur mycket kan man analysera en dikt? Det vet inte jag.. Jag kanske ska ta upp om man bör veta något om han som skrivit den för att förstå den, eller om man inte behöver det.. Jag tycker inte att man behöver det, den beskriver bara glädjen i sig liksom. När man läser den märker man att det är en mer glad än en ledsen dikt, såå. Och den rimmar, eller varannan rad rimmar hela tiden sista ordet. Så det blir på så sätt lättare att följa med i dikten, och att läsa den! Och den låter sähär, "skön" liksom. Typ som "Beside the lake, beneath the trees, Fluttering and dancing in the breeze". Det låter lite härligt nästan.. "Bredvid sjön, under träden.." osv. Det låter avkopplande på något sätt tycker jag. Det jag dock inte förstår är varför man skriver en dikt om just påskliljor..? Vore inte typ tulpaner till och med mer "avkopplande" eller så? Eller, påskliljor kommer ju på våren, vid påsk. Det kanske syftar på våren, snart sommartider? Då det är skönt och blommorna börjar få knoppar osv. Hmm, smart idé! Kanske..(?) Och "They flash upon that inward eye Which is the bliss of solitude" . Hmm, "De visas i mina ögon, som är en lycklighet av avskildhet", ungefär. Jag vet att jag inte översatte helt korrekt nu kanske, men ändå. Den låter så lugn!

Aja, nu är det lunch!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0